Den här sidan är anpassad för browsers med ordentligt CSS-stöd. Uppgradera din browser.
PC
« Föregående
Visar inlägg 1-8 av 8
Nästa »
Datorproblem
Tjenare... Betvivlar på att detta är rätt sida för detta problem, men jag vill ändå ge det ett försök...

Min dator, rätt så gammal, har stött på något stort problem. Igår laddade jag ner Nortom Antivirus (vet ej om detta är relevant) då jag fick något skit i datorn, detta problemet eliminerades (trodde jag).. I morse när jag slog på datorn var den extremt seg och när jag försökte gå in på internet vägrade den blint.
Jag fick upp ett felmedelade där det stod att det inte gick för sig (kommer inte ihåg med andra ord). Förvånad så tog jag mig en titt på mina internet anslutningar, bara för att finna att alla anslutningar var borta. Datorn har därefter hängt sig och vid uppstart så hänger den sig vid val av läge (Felsäkert, normalt läge osv.) Alltså så kommer jag inte ens in på själva datorn och vet således inte vad jag skall ta mig till.

Är extremt tacksam för svar och eftersom jag är pinsamt oteknisk, försök att formulera er så enkelt som möjligt. Tack på förhand!

Till en början så ska du dra ut internet uppkopplingen till datorn, så att viruset inte förökar sig. Sedan ska du köra en komplett genomskanning utav datorn. Radera det som kommer upp.

Om det visar sig att det är förbannat många utav viruset redan, så kanske det är bäst att göra en sådandär reboot på hela systemet.

Läs upp-och-ner: i37OHSSV
Sladden är utdragen. Problemet är ju att jag inte kommer in på datorn och kan således inte göra en genomsökning. Kommer ju som sagt bara till "Val av läge".. När jag väljer ett läge (spelar ingen roll om det är normalt, felsäkert osv) så hänger sig datorn. Kan jag komma åt de på något annat sätt?

Jag hoppas att den datorn inte var ny, för jag tror den är sönder nu. Som i, att ett Bootsector virus tog den.

Men jag kan ju ha lite fel.

Läs upp-och-ner: i37OHSSV
Haha nej då, kallas inte gamla bettan för intet.. Nej men jävligt tråkigt, för har inte direkt pengarna till en ny dator just nu.. Tack som fan för snabba svar dock. Var rädd för just detta.

Från fungerande dator ladda hem Ubuntu Live skiva och försök boota med den. Ubuntu går att köra direkt från CD/USB. Går det kan du rädda det som finns på HDDn och sedan installera om Windows för datorn är ok, men Windows fuckat.

Här hittar du all information du behöver för att skapa en CD eller USB sticka med Ubuntu.

Skulle det inte fungera kanske datorn bara är döende, sådant händer. Fungerar det utmärkt och du kan använda datorn normalt från Ubuntu så har du antagligen virus av något slag, kanske Boot sector. Då tar vi det då.

Sanity calms, but madness is more interesting.
Tack för hjälpen, helt underbart! Får lite hjälp från en bekant som är duktig när det kommer till datorer. Får hoppas att han har något Ess i bakfickan, annars ska jag definitivt testa detta. Tack! Verkligen uppskattat!!

Karma är alltid räddaren i nöden. Och dom kräver pussar på munnen som tack.

Sorry, I can't hear you over the sound of how awesome I am.
« Föregående
Visar inlägg 1-8 av 8
Nästa »
Skriv ett inlägg

Du måste vara inloggad för att kunna skriva ett inlägg. Logga in här.