7.5

Airblade

Vad händer om man blandar Tony Hawk’s Pro Skater med Wipeout? Jo man får Airblade.

Airblade började som en uppföljare till Dreamcast-spelet Trickstyle, men har senare utvecklats till ett helt eget spel. Airblade är enklast förklarat som ett futuristiskt brädsportsspel. Man åker på en svävande bräda i stil med den som Marty McFly åker på i ”Tillbaka Till Framtiden 2”. Airblade är mer storybaserat än de flesta brädsportsspel, men det betyder inte att storyn är spännande, trovärdig eller ens intressant. Det handlar om att huvudkaraktärens kompis har stulit en svävande skateboard och ägarna är ute efter att ta tillbaks den. Nu är det upp till dig att inte låta dem göra det.

Banornas uppdrag bygger senare på att till exempel slå ner skurkar genom att göra trick på dem med sin bräda, att slå sönder övervakningsutrustning, slå sönder efterlysningsaffischer eller att ta sig till vissa uppsatta punkter och så vidare. Allt detta går dessutom på tid. Det känns lite annorlunda, men är i grunden väldigt likt uppdragen i Tony Hawk-spelen. Sedan finns det givetvis också ett Score Attack-mode, där det går ut på att få så mycket poäng som möjligt under en begränsad tid. Spelupplägget är även det mycket likt Tony Hawk-serien, men med mer orealistiska trick. Man hoppar på X knappen och håller man in denna knapp för att använda sin boost-mätare för att hoppa högre. Denna boost-mätare fylls på när man klarar av trick. Boost-mätaren går även att använda för att få högre hastighet genom att trycka på R2 knappen. Trycker man på cirkelknappen så gör man så kallade flip-trick (volter), dessa varieras åt vilket håll snurrar beroende på vilket håll man styr spaken. Eftersom brädan redan svävar i luften innan man hoppat går det att göra fliptrick när som helst. Trycker man på triangelknappen kan man göra grinds och slides på alla kanter och räcken man kan hitta. På R1 och L1 snurrar man höger respektive vänster, vilket går väldigt sakta, men går att kombinera med grinds så att man snurrar samtidigt som man grindar. Den sista knappfunktionen är fyrkantsknappen, vilken används för att göra grabtrick, men också för att grabba ta tag i lycktstolar och räcken för att på så sätt ta sig till nya höjder eller öka sina combo-poäng.

Det finns inte så många banor i Airblade, men de som finns är stora och ganska varierade. Banorna är till och med så stora att man ofta tappar bort sig och inte lyckas hitta vad man ska göra i Story Mode, vilket kan vara mycket frustrerande. När man klarat Story Mode kan man fortsätta med Score Attack i princip hur länge som helst eller utmana en kompis i två spela läget. Spelet känns dock väldigt enformigt efter några timmars spelande och kombinationerna är inte lika många eller tilltalande som man kunde önska. Eftersom de flesta tricken man gör är väldigt lika varandra.

Grafiken är väldigt detaljerad och flyter otroligt snabbt och smidigt. En annan av spelets starka punkter är designen på menyerna, vilka ser väldigt häftiga ut. En av spelets nackdelar är att den vävande skateboards inte finns i verkligheten, vilket gör att man inte kan känna igen sig i åkningen och tricken på samma sätt som med andra spel i genren. Dock är det ett spel och inte en simulator – så man överlever.

Airblade är ett bra alternativ för er som tröttnat på de vanliga brädsportsspelen. Tänker man bara köpa ett spel i genren i år, då rekommenderar jag starkt att vänta på Tony Hawk’s Pro Skater 3 som släpps i mitten av november.