6.5

Defender

Klassik shoot’em up i ny kostym – var det bättre förr?

Midway har på senare tid radat upp de gamla klassiska speltitlarna och skapat moderna versioner av dessa. Spy Hunter, vilket är en av mina favoritspel genom tiderna, fräschades bland annat upp och resulterade i ett högst måttligt spel. Nu är det klassiska Defender som är nästa man till rakning och det är med rynkor i pannan som jag sätter mig ner och spelar modell 2002.

Defender är ett av de klassiska shoot’em up-spelen och det är det som Midway har fokuserat på – att leverera snabb arkadaction där vältränad tumme krävs. Defender är ett 3D-flygspel där man styr fightingplan av framtida modell och med dessa ska man ta hand om elaka inkräktare.

Spelet börjar med att man får träna olika situationer som man kommer att konfronteras med senare i spelet. Nu är det dock inte så att det är frågan om något komplicerat spelande, utan man flyger snarare runt och skjuter. Varje uppdrag består av några uppdrag och under de flesta adderas något till. Spelkontrollen är vad man kan förmoda sig av ett 3D-shoot’em up, inte den bästa men helt acceptabel. Grafiken är okej, den kommer inte att vinna några utmärkelser, men den fungerar. Det märks ibland att det är en snabbproducerad titel, när man till exempel ska plocka upp strandade soldater är de cirka 15 procent av farkostens storlek, men så snart de klamrar sig fast på flygfarkosten blir de runt två procent.

Uppdragen varieras i och för sig, men det handlar om samma saker rakt igenom och det tar inte allt för lång tid innan man börjar ledsna på spelet. Midway har alltså inte lyckats att göra en ny klassiker, utan bara ett spel i mängden. Enda skillnaden är att det här spelet har en klassisk titel.