6.5

Gift

Text: Greven

Gift är en liten röd djävulsliknande krabat i ett 3D-plattformsspel som är lite löst baserat på sagan om Snövit. Gift blir i början av handlingen ”frivilligt” uttagen att försöka rädda prinsessan Lolita Globo (Globo heter för övrigt Brasiliens svar på Aftonbladet/Red) som drabbats av Snövit syndromet och sover i det sista av de åtta kungarikena. Att rädda prinsessan är ett uppdrag som för övrigt redan knäckt ett antal tidigare hjältar.

I de övriga sju kungarikena bor sju dvärgar som Gift måste locka med sig till Lolita och på så vis rädda henne ur klorna på ” Shadow of the Black Deep Dark Night”. Varje kungarike han besöker är befolkade av olika varelser från mörkret och ljuset och det är upp till Gift att antingen undvika dessa eller förgöra dem. Det gör han med hjälp av spakar och knappar som man drar och trycker på längs vägen. Fällor, svävande plattformar, nycklar, vapen, kraftpiller, ljusenergi och så vidare finns rikligt utspridda längs banorna Gift måste rusa igenom. Till de mer udda sakerna man kan hitta hör till exempel Askungens borttappade sko samt Lara Crofts smutstvätt!

Gift är i mångt och mycket ett ytterst traditionellt och linjärt plattformsspel. Springa runt i gångar, samla saker, mosa fiender och samla mer saker. Inget konstigt eller nytt alls. Grafiken fungerar men är inte speciellt snygg och framförallt är skärmuppdateringen inte av högsta klass, så det hela ger ett lite ryckigt intryck – långt ifrån vad till exempel genrens Playstation 2-konung Jak & Daxter erbjuder. Något som däremot är av världsklass är de fantastiska animerade mellansekvenserna, som tveklöst håller högsta Hollywood-standard. Ruskigt snyggt gjorda med roliga röster och tillsammans skulle de duga till en film om Gift, vilket troligen skulle vara mer underhållande än själva spelet.

Ljudet består av rätt enformig musik och lite platta ljudeffekter. Undantaget är åter mellansekvenserna som är bra utformade.

Pusslen spelaren får lösa är inte direkt svåra och längden på Gift är nog inte allt för många timmar. Det finns något där som gör att det är rätt kul att spela det, men tyvärr störs man hela tiden av små avbrott när Gift plötsligt kontrolleras av spelet självt och rusar iväg någonstans, eller tillbaks där man var nyss till synes ologiskt för om man provar samma väg igen kan det gå att ta sig fram trots allt. Eller också visas någon information om vad man förväntas göra eller vad saken man just samlade på sig betyder och kan användas till. Högst irriterande.