7.5

Maximo

Text: Tobias

Den onde och falske kungen Achille har med hjälp av en magisk borrmaskin lyckats öppna ett hål till dödsriket, Achille planerar nämligen att bygga upp en armé av levande döda. Spelets hjälte, Maximo, kan ju självklart inte tillåta detta. Maximo beger sig till Achilles borg för att där finna att sin älskade, Sophia, är kidnappad av kungen. Maximo blir ursinnig och anfaller sin kung som med hjälp av magiska krafter lyckas döda Maximo relativt snabbt.

Maximo blir en stund senare väckt av döden själv, döden gillar inte heller vad Achille håller på med så han ger Maximo ett erbjudande: Döda kungen så låter jag dig återvända till livet. Döden kommer ju att bli arbetslös om det inte finns några döda kvar i dödsriket och Maximo är full av hämnd – så han accepterar. Nu är det dags att börja spela och ditt mål i spelet är ganska självklart, stoppa Kung Achille. Då Achille är en skicklig magiker är det lättare sagt än gjort och du måste besöka landets alla tänkbara hörn och kanter för att samla på dig magiska artefakter och nya förmågor, annars skulle du inte ha en chans.

Vid första anblicken verkar Maximo vara fruktansvärt likt Super Mario 64, då det första man ser är lite guldmynt utsprida över ett pastellfärgat landskap och man ändrar inte uppfattning när man märker att spelstilen är nästan lika. Efter en stunds spelande börjar spelet dock gå sin egen väg, men det märks dock ganska tydligt att klassikern Ghosts’n Goblins har stått som modell. Blir du skadad tappar du rustningen och under den döljer det sig ett par vita boxershorts med röda hjärtan på. Man kan dock hitta eller köpa nya rustningar under spelets gång som tur är – och nya boxershorts! Det är ganska lätt att komma in i kontrollerna, Maximo gör för det mesta som du vill och kameravinklarna är för det mesta bra. Maximo är beväpnad med ett svärd som han kan använda på flera olika sätt, man kan till och med utföra kortare kombinationer och till sitt försvar har han en sköld. Grafiken är snygg, men inte fulländad, miljöerna är för det mesta pastellfärgade, medan fienderna är en blandning av gulliga och skrämmande zombies. Musiken är ganska stämningsfull, då och då till och med pampig och ljudeffekterna passar bra in.

Maximo är ett tredimensionellt action-äventyr-plattformsspel som har lånat lite från några olika spel. Blandningen fungerar bra och det är ganska lätt att bli fängslad av spelets många världar att utforska. Maximo är ett bra spel som definitivt bör testas och med tanke på att det finns ganska få spel av den här typen till Playstation 2 är det varmt välkommet.