7.5

Micromachines

Gillade du att leka med bilar när du var yngre, då är Micromashines nästa steg i evolutionen.

Klassiska Micromachines är åter tillbaka och den här gången i Infogrames ägo. Micromachines har alltid varit ett spel som bjudit på total spelglädje om man varit flera som spelar, men inte riktigt hållit måttet i singelspelarläge.

Micromachines är ett annorlunda racingspel där man får köra små leksaksbilar och andra fordon. Banorna är inte speciellt vanliga de heller, utan man kör sina leksaker i vardagliga miljöer. I tidigare spel fanns det en bana som utspelade sig på en toalettsitts, den hette Rim Runner och är oförglömlig. Banorna tenderade att bli mer och mer avancerade för att inte säga underliga med varje spel i serien. Nu har de tagit några steg tillbaka och gjort dem aningen lättare, vilket också har gjort att det inte krävs att vara en gamer för att spela utan det passar för alla.

Eftersom det inte är ett verklighetstroget spel, utan är baserat på leksaksbilar, har alltid humor varit en viktig ingrediens. Längs banan finns det olika vapen att plocka upp och några av dem är relativt udda – eller vad sägs om en stekpanna. Den placeras längst fram på huven och så när man är bakom en konkurrent så fyrar man av den, vilket innebär att den smäller till som en flugsmällare.

Man ser de fyra bilarna uppifrån och just den vyn ger inte möjlighet till onödigt flashig grafik. Det behövs allt som oftast bakgrunder för att skapa en grafikorgie. Nu innebär det inte att spelet är fult på något sätt, till exempel vattnet i vattenbanorna är enormt snyggt. Banorna är relativt jämna i svårighetsgrad och bjuder på diverse olika hinder och med mera. De har som sagt blivit lite lättare, vilket är bra då det började bli lite väl komplicerat i de senare spelen. Det var spelaren mot banan, nu är det upp till spelaren hur det går.

Att spela ensam är kul – ett tag. Micromachines är till för att spelas av flera, helst fyra stycken samtidigt. Är man flera är Micromachines hur kul som helst, men som sagt håller det inte fyllt ut om man sitter själv och lirar.