6.5

Oni

Text: Tobias

Du spelar den kvinnliga japanska polisen Konoko som ingår i en specialstyrka. Konoko kan slå, sparka, kasta och göra olika kombinationer. Det finns också en uppsjö av olika vapen som man kan plocka med sig. Allt det här har man i och för sig sett förut, men lite nyheter finns det i alla fall. För det första får man bara bära med sig ett vapen åt gången, vilket skänker lite mer realism åt spelet men det gör även det hela lite svårare. Det är väldigt svårt att sikta på fienderna, och det blir ganska rörigt om det kommer fler än en fiende mot dig på en gång. Då är det bättre att slänga pistolen och använda sina övermänskliga kampsportkunskaper istället.

Spelkontrollen passar inte helt och hållet i den här typen av spel, men fungerar dugligt. Det är i stort sett samma kontroll som i alla första personsspel, medan spelet ser mer ut som en snyggare version av Syphon Filter. Som tur är, är människan anpassningsbar och efter ett tag kommer man över kontrollen – även om siktet kan vara nog så jobbigt.

Ljudeffektern är över medel, med undantag för de totallöjliga kommentarerna fienderna slänger ur sig efter de dödat dig. Jag menar, skulle en disciplinerad militär elitsoldat vräka ur sig ”You lose!”, och dessutom låta som en treåring när han säger det? Musiken finns det inte mycket att säga om, de musikslingorna som finns är bra, men det är inte ofta man får höra dem.

Grafiken är i de flesta fall riktigt bra, om man gillar manga och anime kommer man att känna sig som hemma direkt. Konoko’s många kampsportsmanövrar är snyggt animerade och det finns inte speciellt mycket att anmärka på.

Oni går ut på att man som polis ska stoppa en terrorist organisation, eller med enklare ord; slå och skjuta sig igenom ett antal olika nivåer och besegra en och annan boss. Jag tröttnade ganska snart då det blir enformigt i längden men om man gillar rena action spel så kan det vara värt en närmare titt.