7

Splashdown

Text: Phoric

För ett tag sedan köpte speljätten Infogrames rätten till att använda namnet Atari, det ingick i när man köpte upp Hasbro Interactive – som i sin tur ägde Atari. Eftersom Atari är ett mycket känt varumärke i USA har därför Infogrames bestämt sig för att använda varumärket på alla ”lite tuffare” spel, det vill säga de spel som säljer stora kvantiteter i USA. Det första spelet som släpptes under Ataris varumärke var motocrosspelet MX Rider och nu kommer det alltså det andra spelet – Splashdown till Playstation 2.

Rainbow Studios är väl mest kända för Motocross Madness på PC och sitt föregående spel till Playstation 2, nämligen ATV Offroad. Den gången handlade det om att kontrollera fyrhjulingar som flög fram över supercrossbanor och utomhusterränger. Den här gången är det vattenskotrar som gäller.

Spelet bygger alltså i grund och botten på gammal hederlig racing, du skall ta dig runt en angiven bana och hinna i mål innan dina motståndare. Spelet kan antigen spelas i vanligt arkadläge och då handlar det bara om enstaka race eller så kan du spela det i karriärläge och då har du en hel säsong framför dig där det gäller att placera sig så bra som möjligt.

Innan varje race börjar får du chansen att kvalificera dig till bättre startplatser. Du kan också, om du får tillräckligt dåliga tider, göra om kvalificeringen tills du lyckas. Ett trevligt tillägg till spelet, som dock tyvärr inte gör någon större skillnad i det långa loppet. Avstånden på startpositionerna visar sig inte vara så långa och oftast är man ikapp ledaren på några sekunder.

Precis som i ATV kan åkarna göra många olika stunt, för varje stunt som utförs höjs den så kallade ”performance meter” och ju högre status den har, desto snabbare går vattenskotern. Det vill säga, ju bättre du är på att kombinera racing med tricks desto lättare blir det att vinna varje lopp.

Banorna är väldigt väl gjorda och med stor variation som får dig att sätta hjärtat i halsgropen mer än en gång. Grafiken är på topp och vatteneffekterna är väldigt realistiska och enormt snygga. Spelet flyter (haha/Red) på riktigt bra och jag själv kunde inte märka några som helst problem när det gäller bilduppdateringen.

Ljudet finns heller inget direkt att klaga på, det är inga super ljudeffekter som presenteras med de duger helt klart. Musiken visar sig dock passa in mycket bra i spelet och en och annan låt känns säkert igen från radio.

Något som skall sägas om spelet generellt är att jag fann det väldigt lätt, nästan lite för lätt. Ju mer man tävlar desto fler banor låser du upp. Men jag beräknar mig ha klarat spelet på runt två timmar. Fast å andra sidan är det ett sådant spel som är kul att komma tillbaka till lite då och då även efter man har klarat det. Självklart finns det ett val att spela två stycken mot varandra, detta görs i det sedvanliga delade skärmläget.

Kontrollen är lika bortförskämt bra som i ATV Offroad och det tackar vi för. Vissa utvecklare envisas med att göra allt så komplicerat och svårt, medan Rainbow Studios gör dem precis som de ska vara – enkla och funktionsdugliga. Splashdown rekommenderas till de som gillar arkadracing och har många kompisar att spela emot, för spelets svaghet är just att det inte är speciellt långt.

Styrkan överväger svagheterna helt klart, den välputsad grafiken, intressanta banorna och väl uttänkta kontrollen gör detta till ett enormt kul spel.