7.5

Crush

Crush drar nytta av vad PSP faktiskt klarar av och levererar ett originellt och underhållande koncept.

Här tänker jag utgå från att alla som läser detta har mönstrat. Ok, redo? Minns ni på inskrivningsprovet när man behövde snurra på massa block i huvudet och lista ut hur de såg ut i olika vinklar? Crush är det. Fast roligare.

Inte blivit klokare av den beskrivningen? Vi gör ett nytt försök. Crush är ett tredimensionellt blockpussel och det enda du behöver göra är att ta din lilla avatar från start till mål. Men det är saker i vägen. Väggarna är för höga, eller så separerar ett milsvitt stup dig från det efterlängtade målet. Du kan gå, krypa, hoppa och inte mycket mer. Så hur göra? Här kommer kickern: när du vill kan du göra spelet tvådimensionellt. Den där stora muren är inte så bökig när den helt plötsligt blivit platt. Men stupet då? Jo, bara att göra spelet 3D igen och justera kameran. I en viss vinkel ser det ju faktiskt ut som att din plattform och den du ska till ligger bredvid varandra om man kisar med ögonen. Sagt och gjort, tryck på L-knappen och crusha ihop allt till platthet igen. Så börjar Crush. Det slutar med mental obalans.

För sakta men säkert adderas förstås nya element som fiender, blocktyper med olika egenskaper och klot att rulla runt. Och när det redan från början är ett ganska klurigt koncept så krävs det mot slutet närmast att man är Nobelpristagare i blocksnurreri. Inte ett spel för de svaghjärnade med andra ord, även om det finns en inbyggd hjälpfunktion för de som är villiga att erkänna sin mentala otillräcklighet. Crush är nästan ett typexempel på vad PSP behöver. Istället för att försöka klämma in ett gammalt stationärt spel på en apparat med måttlig 3D-prestanda och bristfällig kontroll så drar Crush nytta av vad PSP faktiskt klarar av och levererar ett originellt och underhållande koncept.