7.5

Timeshift

Att kontrollera tiden är i sig ett mycket effektivt vapen.

En doktor vid namn Aiden Krone har lyckats med bedriften att förflytta sig i tiden. Det här har tyvärr rubbat framtiden och den har blivit en mörk plats. Nu är det upp till spelaren att rätta till det här, det iförd en S.S.A.M. Beta Suit. Det vill säga en dräkt som har möjligheten att frysa tiden, spola tillbaka eller sakna ner tiden under korta stunder. Dräkten är riktigt kool och det är den man ser på spelets omslag, men tyvärr får man inte se den så mycket i spelet då det är den som spelar har på sig.

Timeshift är ett mycket ordinärt förstapersonsspel kryddat med en unik funktion. Eller, den är inte så unik heller, att frysa tiden och spola tillbaka har vi ju sett tidigare. Tillsammans bildar det dock ett bra actionspel med en massa röda pixlar.

Det finns massor av vapen att forcera sin väg fram och deras dödlighet varierar. Det i kombination att fienden är rätt sega. Skjuter man en soldat med sitt automatvapen faller denne omkull, men bara för att resa sig igen och börja skjuta igen. Till och med innan denne rest sig börjar det avfyras skott. Det här är faktiskt rätt koolt, hur billigt trick det än må vara.

Det finns massor av pusselelement längs spelets gång, vilka oftast löses med tidsstoppeffekten. Det kan vara att stanna tiden så att man kan smita mellan två objekt, eller spola tillbaka en hiss som bara åker neråt – så det i stället åker uppåt. De flesta pussel är logiska och problemet är – i alla fall för mig – att jag använder tidsstoppeffekten lite för sällan. Så jag glömmer oftast bort den och undrar hur jag ska komma vidare. Då kommer jag på att jag kan vända en hiss eller stanna tiden efter jag vevat fram en plattform.

Grafiken är bra, som alltid i så kallade nästa generationsspel. Inte av någon världsklass, men bra nog att fylla sin funktion. Samma gäller med ljud och effekter. Tillsammans utgör det här ett bra spelkoncept, ett bra actionspel och något att sätta tänderna i. Tyvärr, för Timeshifts del, kommer det fruktansvärt mycket bra spel just nu och skuggan från titlar så som Halo 3 och Call of Duty 4 kommer att vara rätt gigantisk.